Giro d’Italia 2017 optakt med spilforslag og freebets

Giro d'Italia optakt

Der er lagt op til en stjernespækket etapeløbsfest som sjældent set, da Giro d’Italia lørdag blev skudt i gang på Sardinien. I denne artikel kigger vi nærmere på 10 fikspunkter i sæsonens første Grand Tour, der faktisk også kan vise sig at blive den mest underholdende i sæsonen. Skal du prøve at spille på Giroen, så anbefaler vi, at du prøver Nordicbet – her kan du som ny spiller få 100% op til 2.000 kr. Med andre ord kan du spille med hel 4.000 kr., når du går i gang. Du får din velkomstbonus her.

Læs også: Sådan får du et gratisGiro d’Italia freebet

Optakt til Giro d’Italia – med freebet

Intet menneske er en ø. Men der var ellers lagt op til en symbolladet folkefest fra Giro-arrangørernes side. Trods de logistiske udfordringer besluttede man sig for at inkludere både Sardinien og Sicilien på årets rute.

Tanken var, at værtsnationens to største etapeløbsnavne, Fabio Aru og den forsvarende Giro-vinder Vincenzo Nibali, skulle sendes afsted med en folkefest i ryggen fra deres respektive fødesteder. Desværre har Fabio Aru måtte melde forfald med en knæskade og kom ikke til start, da løbet ble skudt i gang i Alghero på Sardinien. Til gengæld blev Hajen fra Messina som forventet fejret på Sicilien, hvor vulkandansen mod Etna på fjerde etape kan ryste klassementet på plads første gang. Få et gratis freebet til spil på etapevinderen her.

Danskerholdet Astana

Apropos Fabio Aru er det umuligt ikke også at nævne det kazakhiske ”danskerhold” Astana. De stiller kun til start med otte ryttere. Det sker i respekt for den nyligt afdøde Michele Scarponi, der i Arus fravær skulle have været holdets kaptajn. Han døde efter at være blevet påkørt under en træningstur for mindre end to uger siden.

Scarponi havde få dage tidligere tegnet sig for Astanas hidtil eneste sejr i sæsonen ved at vinde en etape i Tour des Alpes, og det er nok en underdrivelse, hvis man kalder holdets sæson for traumatiserende. Danske Jesper Hansen er med på et Astana-hold, der med navne som Dario Cataldo, Luis Leon Sanchez og Tanel Kangert kan køre frit efter at sætte tænderne i etapesejre.

Når vi taler favoritværdighed er der ingen vej udenom Nairo Quintana, der vandt Giroen i 2014 og dermed bekræftede den lysende status som en etapeløbsrytter med mange år foran sig. Den nu 27-årige colombianer har siden vundet Vuelta España sidste år og har ellers måtte lide den tort at blive kvast af Chris Froomes sortklædte jedi-riddere i Tour de France. Quintana kører efter at gabe over en Giro-Tour double i år. Men det er ingen hemmelighed, at den italienske rundtur passer bedre til superklatreren fra Boyaca, og det kan da også aflæses på odds, der er nede i samme lag, som da salig Marco Pantani stillede op i 1999 for at forsvare sin Giro-Tour double.

Men let bliver det ikke for Quintana

Quintana kommer ikke til at køre mod Milano på ren cruise control; det er helt sikkert. I jubilæumsudgaven af Giro d’Italia er det en perlerække af etapeløbskanoner samlet. Ganske vist er Chris Froome, Alberto Contador, Romain Bardet og Richie Porte ikke at finde i løbet. Men ellers er der dømt ren slikmund for resten. Den hollandske trio med Bauke Mollema (Trek), Tom Dumoulin (Sunweb) og ikke mindst den køleskabskantede Steven Kruiswijk (Lotto-Jumbo) har angrebslysten. Og – for Dumoulins vedkommende – den power på de to enkeltstarter, der skal til for at presse Quintana. Det også nævnes, at franske Thibaut Pinot ser ud til at have fundet sig selv igen efter et vanskeligt 2016. Ktushas den russiske kaptajn Ilnur Zakarin kører på sine opvakte dage som en plutoniumdreven reaktor.

De danske rytter i Giro d’Italia

Det ville være synd at påstå, at de danske ryttere har sat noget tungt aftryk på Giro d’Italia. Sidste sejr kom i 2012, da Lars Bak vandt karrierens hidtil eneste Grand Tour-etape efter at være kommet med i et stærkt udbrud. Lars Bak er i øvrigt til start i år igen. Han vil have en del faste opgaver på et Lotto-hold, der kommer for at køre André Greipel i stilling til etapegevinster. De andre danske etapevindere er Chris Anker Sørensen (2010), Nicolai Bo Larsen (1996), Rolf Sørensen (1995), John Carlsen (1989), Jesper Skibby (1989), Bjarne Riis (1989,1993), Jørgen Marcussen (1980), Ole Ritter (1967, 1969, 1971).

Apropos historie, hvad så med at nævne en af de mest tyste vindere nogensinde? For vi har alle hørt om Alfredo Binda, Fausto Coppi og Gino Bartali i en grad, så det er faderen, sønnen og helligånden. Men: Franco Balmanion fik tilnavnet Ørnen fra Canavese efter at have vundet Giro d’Italia i to på hindenden følgende år i 1962 og 1963.

Balmanion var alt andet end en vindertype. Det er kendetegnende, at han nåede til tops to gange i Giroen uden at vinde en eneste etape. Men Franco Balmanion havde også den konstans og ro, der kendetegner en klassementsrytter. Kun to ryttere har vundet to gange på stribe siden Balmanion, og det er såmænd Eddy Merckx og Miguel Indurain. Da Balmanion vandt for sidste gang i 1963, var der to ikke-italienske ryttere i top 60, hvilket også fortæller sin egen historie om Giroens udvikling.

Årets udgave af Giro d’Italia

Årets udgave af Giro d’Italia byder på to enkeltstarter med en sammenlagt distance på 68 km. Forholdsvis meget for en Giro, og det er tidskørsler, der favoriserer de rene specialister i kampen mod klokken. Den første 39,8 km lange på 10. etape er varieret og teknisk krævende sine steder, men de sidste 10 km kan køres som et langt watt-tyranni med stregen i Montefalco.

Enkeltstartsspecialisten Tom Dumoulin har beskrevet den som værende ”vidunderlig”. Hvis den store hollænder skal gøre sig håb om at ramme podiet, skal der sættes minutter ind på kontoen her. Giroen slutter med en enkelstart til Milano på sidstedagen. Hvis det er tæt i toppen, vil samtlige krønikeskrivere få travlt med at pudse den historisk tætte Lemond-Fignon duel fra Tour de France 1989 af.

Sidste års Giro d’Italia

4.43. Det var Vincenzo Nibalis minus til den førende hollænder Steven Kruiswijk i sidste års Giro, da Matteo Trentin havde vundet 18. etape. Tilbage var to ganske vist grumme bjergetaper at gøre godt med, men 4.43 er en evighed i moderne cykelsport. Og Nibali havde vel at mærke både Alejandro og den colombianske spirrevip Esteban Chaves foran sig i klassementet.

På 19. etape til Risoul forcerede Kruiswijk dog på en hypergiftig nedkørsel i halvdårlig sigtbarhed. Selv om det lykkedes for den lidende hollænder at komme i mål, var det i fatalt vingeskudt tilstand. Hajen fra Messina lugtede kristent blod og gik til angreb på Chaves, der nu var kommet i lyserødt, på 20. etape. Orica-Scotts smilende yngling stod ikke for presset og smed næsten to minutter til Nibali. Et sandt spettacolo, som de lokale ville sige det.

Hvad med Team Sky uden Chris Frome?

Ja, Team Sky kommer uden Chris Froome. Men det britiske storhold har så mange fuldblodskrikker i stalden, at man sagtens kan komme i noget nær fuld galop. Spørgsmålet er så, om Skys strategi med to sideordnede kaptajner i skikkelse af Geraint Thomas og Mikal Landa kommer til at spille i harmoni. Den ujævnt præsterende Landa fik sit store gennembrud hos Astana i 2015 i netop Giro d’Italia. Her måtte han ofre sig for den italienske hjemmefødning Fabio Aru og ellers lignede en mand, der enevældigt kunne detronisere en stadigt mere presset Alberto Contador. Landa har bebudet, at han ikke en gang til kommer til at tage den for holdet. Klar snak, selv om det er sprængfarligt.

Når vi taler udvikling er det svært ikke at se på, hvordan italiensk cykelsport stadig lider under finanskrisens efterdønninger. I 2017 er der således ikke et eneste hold tilbage i cykelsportens superliga, den såkaldte World Tour. På startlisten i Giro d’Italia finder man mindre hold som Bardiani og Wilier. Kigger man på bare 15 år tilbage, havde Giroen typisk 10-13 italienske hold på startlisten. Det var magtfulde foretagende med navne som Mapei, Fassa Bortolo, Lampre, Mercatone Uno, Liquigas, Saeco, Domina-Vacanze og den slags. På ryttersiden klarer italiensk cykelsport sig dog glimrende individuelt og er år efter år mest vindende nation rent talmæssigt.

Sæt i gang!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *